-
Kategorier
- Atleter (42)
- Forældre (17)
- Mød en MM atlet (31)
- Team (4)
- Træner (28)
-
Seneste indlæg
I sport stilles der dagligt store krav til trænerne, som naturligt bliver overført til sportsudøverne. Med de store krav i sporten følger de mentale krav, som både klub, forbund, trænere og udøvere skal præstere under. Krav som både indebærer at kunne udvikle sig og præstere på det individuelle plan, men samtidig også i relation til og med andre.
De mange krav underbygger vigtigheden af at udvikle refleksive og samarbejdsvillige udøvere, så vi kan skabe et stærkt team!
Som træner er der ofte travlt både på og uden for banen og både før, under og efter træning. Alle sportsudøvere har brug for feedback, men det er sjældent, at det er muligt som træner at nå rundt til alle.
For at skabe et stærkt team og samtidig sørge for at alle, med henblik på deres individuelle udvikling, bliver hørt og set, så er feedback en nødvendig.
På vores træneruddannelse i mentaltræning arbejder vi med, hvordan du kan strukturere din træning, så makkerfeedback og evaluering bliver en naturlig del af din træning. Hvis du er nysgerrig på at lære mere om, hvordan du bruger feedback i din træning, kan du tilmelde dig vores trænereuddannelse her.
Ifølge forskning foreslås det, at udøvere i større grad stilles opgaver, hvor de udfordres til at reflektere mere i både træning og kamp. De uddyber blandt andet et behov for, at udøvere i større grad lærer at iagttage sig selv og andre udøvere. Derudover er en større bevidsthed om, hvordan de agerer og reagerer, samt kompetencer til at vurdere sig selv og andre, afgørende.
Udfordringen ligger i at finde stadiet, hvor træningen hverken begrænser udøverens individuelle udvikling eller ødelægger holdspilleren i de forskellige relationer. Så hvordan skaber vi et rum, hvor sportsudøverne reflekterer mere?
Ifølge forskning kan makkersamarbejde og feedback skabe et rum og muliggøre, at sportsudøvere kan reflektere over egen læring samt over andres fortolkninger.
Effektiv læring bliver muliggjort, når udøverne selv tager ejerskab over egen læring og her har makkerfeedback vist sig at øge følelsen af autonomi, tilhørsforhold og kompetencer hos de enkelte. Disse parametre er afgørende for oplevelsen af motivation.
Igennem makkerfeedback kan udøverne lære at reflektere over egne muligheder og begrænsninger i spillet. De kan sammen med makkeren lære at analysere sig selv samt makkerens handlinger, hvilket giver dem en værdifuld erfaring og læring til fremtidige situationer. Vi har brug for refleksive udøvere og her er makkerfeedback et let tilgængeligt og fantastisk redskab!
Guro Øiestad, som er psykolog og arbejder som førstelektor ved det psykologiske institut på Universitetet i Oslo, giver 6 råd til at give god feedback.
Ord skal ledsages og reflekteres ud i handling. Den feedback du giver, skal afprøves i handling på banen.
Det handler om at være bevidst og modig. Modighed til at sige det du rent faktisk mener og stå inde for det. Feedback skaber relation til den anden og det kræver bevidsthed ikke bare at turde give en feedback, men også at give en konstruktiv feedback.
Det er et menneskeligt behov at blive værdsat og hørt, hvilket kan medføre sårbarhed, såfremt individet ikke føler det. Det handler om, at det at fremhæve hinanden bliver en del af kulturen.
Den, der giver feedback i makkerparret, har en oplagt mulighed for at se elementer i spillet, som makkeren i aktion ikke kan. Den overraskende og kreative feedback kan være at lægge mærke til elementer i udførslen og/eller i situationen, som makkeren normalt ikke gør.
Feedback italesættes og huskes bedre af at blive hørt flere gange. Gentagelse har en positiv indvirkning på modtageren og understreger samtidig vigtigheden og sandheden af feedback.
At invadere makkeren er at komme med påstande, som giveren af feedbacken ikke har information om og belæg for. Forskellen på at invadere og give feedback kan findes i at fastslå noget kontra påpege noget. Det handler derfor om åbent at kunne påpege noget, som makkeren kan reflektere over.
Et godt råd er at starte ud med små refleksionsopgaver, hvor udøverne efter enkelte træningsøvelser reflekterer over, hvad de har set ved hinandens udførelse. Derefter kan de give hinanden nye handlemuligheder eller løsningsforslag til spillet. Det er vigtigt at påpege, at makkerfeedback ikke skal overtage hvert enkelte træningspas, men derimod være et supplement som kan anvendes et par gange ugentligt.
Er du interesseret i at blive en endnu dygtigere træner og få det mentale arbejde ind under huden, så du selv kan anvende det i din træning? Så book en trænersparring med os, hvor du kan få råd og vejledning.
Mental Motion
Holte Midtpunkt 23. 3 sal
2840 Holte
kontakt@mentalmotion.dk
Tlf.: 61330467
© Copyright Mental Motion ApS · Danmark · CVR nr. 38752251