-
Kategorier
- Atleter (42)
- Forældre (17)
- Mød en MM atlet (31)
- Team (4)
- Træner (28)
-
Seneste indlæg
Hvordan ved du egentlig, om sportsudøverne har tillid til dig som træner? Hvordan måler du det? Og endnu vigtigere: hvordan arbejder du på at skabe tillid?
Du skal have et indblik i et samarbejde, jeg har med en udøver og hans træner. Fordi det her samarbejde er et ret godt eksempel på, hvordan du som træner skaber tillid til sportsudøverne.
Jeg blev kontaktet af en træner – lad os kalde ham Lars. Lars er træner til Oliver, som træner mentalt med mig.
Lars er træner for det ishockeyhold, hvor Oliver spiller. Et job han tager meget seriøst, og bruger rigtig meget tid og energi på. Han bekymrer sig derfor også om ’sine drenge’, når noget er off.
Lars havde kæmpet med en udfordring i noget tid, da han tog kontakt. En udfordring som han havde set hos flere spillere, men ikke havde formået at løse.
Lars ’walked the talk’ som han siger – og tog kontakt til mig. Et af hans pejlemærker for måden han er træner på, er netop at tage ansvar for egen udvikling. Han ønsker, at træne drengene til at kunne række ud, spørge om hjælp og søge støtte. Udvikle sig.
Lars fortæller, at en af hans spillere gang på gang melder sig ud af spillet uden nogen synlig årsag til det
Når Lars forsøger at snakke med Oliver om reaktionen, kan Oliver ganske enkelt ikke forklare, hvad der sker, eller hvorfor han gør, som han gør. Det sker ligesom bare.
Lars og Oliver har prøvet forskellige ting af. Lars har f.eks. forsøgt at snakke med Oliver om situationerne ud fra forskellige perspektiver, men uanset hvilke ord de fik sat på efter en kamp, kunne det ske igen i den næste.
Lars er frustreret. Oliver er frustreret. For hvis der er noget, Oliver ikke ønsker, så er det at melde sig ud af kampen og ”gå på standby”.
For Lars handler frustrationen ikke om det faktum, at holdet pludselig spiller i undertal, fordi Oliver er på standby. Det handler derimod om, at han havde en spiller på sit hold, som er i gang med at skabe en utilfredsstillende situation for sig selv.
Har lyst til at udvikle dig selv som træner og blive klogere på de mentale aspekter af trænerrollen, så tilmeld dig vores træneruddannelse i mentaltræning.
Det var Lars’ forslag, at han kunne være med til mine samtaler med Oliver. Lars havde nemlig en klar fornemmelse af, at Oliver ville have svært ved at sætte ord på nogle af de ting, der sker, når han er under pres.
Sammen startede vi et samarbejde, hvor Lars fik indblik i Olivers tanker om reaktionerne, og Oliver fik indblik i Lars tanker. Ved at have Lars på sidelinjen har vi langt flere informationer at inddrage, og i situationer, hvor Oliver er udfordret ift. at sætte ord på, har Lars kunne bidrage.
Da Lars er en klog mand, som ikke bare fortæller i ”sådan her er det, det her er, hvad du oplever, Oliver”, så stiller han spørgsmål med afsæt i den baggrundsviden og forståelse han har for den specifikke situation.
Igennem mit samarbejde med Lars og Oliver er vi kommet frem til særligt 3 ting, der gør deres samarbejde tillidsfuldt.
1. Start med dig selv. Vis dem tillid.
Giv dem noget af dig selv. Fortæl hvad der er svært for dig. Skab et rum hvor I kan tale om de udfordringer, I møder. Sørg for at holde det de fortæller for dig selv. De vil opleve, at det er okay, at noget er svært. Det er menneskeligt. Og når noget er svært, så dealer vi med det. Sammen.
2. Tal samme sprog alle sammen.
Et godt tillidsfuldt udviklingsmiljø er kendetegnet ved, at de personer (trænere, ledere, forældre, mentaltræner m. fl.) arbejder i samme retning. Det er afgørende at respektere de forskellige roller. Overlapper de, er det nødvendigt med en afklarende snak om, hvordan tingene kan gribes an, så udøverne ikke ender med at stå i midten og få modsatrettede råd – for hvem skal man så lytte til?
3. Vis interesse.
Ved du om udøverne går hos en mentaltræner? Har du spurgt? Har du opfordret til det? Eller måske endda det modsatte? Vis interesse. Vær åben og stil spørgsmål; ”Hvordan er det?”, ”Kan jeg hjælpe med noget i den daglige træning?”, ”Er der noget, jeg skal vide eller være opmærksom på?”. På den måde kan du få information om, hvordan udøverne oplever forskellige situationer, og om I på et tidspunkt har talt forbi hinanden (det var faktisk tilfældet med Lars og Oliver).
Tillid er afgørende, hvis du vil optimere jeres relation og i sidste ende skabe de optimale rammer for at sportsudøverne kan trives i sporten.
Har du brug for sparring, der retter sig specifikt til din rolle som træner, så kan du booke en trænersparring hos os.
Mental Motion
Holte Midtpunkt 23. 3 sal
2840 Holte
kontakt@mentalmotion.dk
Tlf.: 61330467
© Copyright Mental Motion ApS · Danmark · CVR nr. 38752251