-
Kategorier
- Atleter (42)
- Forældre (17)
- Mød en MM atlet (31)
- Team (4)
- Træner (28)
-
Seneste indlæg
Hvorfor er der ingen der tager ansvar!
Det er jo slet ikke hendes opgave!
Så er vi bagud igen og alle spillerne gemmer sig.
Kan du genkende ovenstående? Det er ofte de kommentarer, vi får, når træneren oplever modgang, sportsudøverne er umotiverede eller bange for eller frasiger sig ansvaret. En af de måder vi udvikler teamet på, er at arbejde med rollerne.
Oftest er mange af spillerne ikke særligt bevidste om deres rolle. De ved ikke, at der er mange forskellige aftalte og ikke-aftalte roller på et team. Derfor er det vigtigt, at spillerne får en generel forståelse af, at der er forskellige roller på teamet og at de kan træne deres rolle.
For at spore dem ind på temaet kan du starte med at dele dem op i grupper af 4-5 og derefter lave en masse små post-it med roller f.eks.
Når du har lavet de forskellige post-it, deler du dem ud til udøverne og beder dem om at sætte dem i panden uden at kigge på sedlen. Det er en god ide at give dem lidt tid til at forstå de andres roller, så de kan agere efter dem. Hvis der er en af udøverne, der har en, der hedder ignorer mig, så skal de andre i gruppen ikke høre efter, hvad han eller hun siger.
Nu skal de bygge et korthus, hvor det er vigtigt, at de handler efter hinandens roller. Denne øvelse behøver ikke tage mere end 2-5 minutter. Det kommer lidt an på aldersgruppen. Det gælder om at lave det højeste hus. Du kan evt. tilføje straf og belønning, så der kommer pres på opgaven.
Efter du har lavet øvelsen, tager du en snak med gruppen. Hvad gik øvelsen ud på? Hvad fik de ud af det? Hvilke roller var i spil?
Derefter får du sportsudøverne til at lave en brainstorme over alle de roller, de kender. Det er både aftalte roller, som at være træner, og ikke-aftalte roller, som at være teamets klovn. Brug efterfølgende tiden på at dele de forskellige gruppers bud på roller i plenum. Hvis der er tid, så kan du skrive dem op på tavlen.
En ting er, at spillerne taler om roller og hvilke roller teamet har brug for. Noget andet er at prøve det af i praksis. Til den næste øvelse er din opgave som træner at lave en masse roller. Find 2 farver af post-it og skrive nogle forskellige roller ned, som du tænker, vil passe til spillerne. Det kunne f.eks. være, at du havde en grøn og en rød bunke.
Grøn: Rød:
Den hårdtarbejdende Den passive
Den støttende Den brokkende
Den ledende Den ligeglade
Den gode holdspiller Solospilleren
Gør det klart og tydeligt at de skal arbejde med den rolle, de har fået, ellers er øvelsen ligegyldig. De 2 holder skal nu spille på 2 mål og spiller ca.12-15 minutter, hvor de skifter roller fra rød til grøn eller omvendt.
Tag en kort timeout efter de 2 første runder. Hvordan er det at have en bestemt rolle? Hvad gør det ved teamet, at der er nogen bestemte roller? Hvad fungerer og hvad fungerer ikke?
Til sidste omgang giver du udøverne mulighed for at vælge deres egen rolle. Ved at give dem mulighed for at vælge deres egen rolle får de en forståelse af, at de faktisk kan vælge og arbejde på deres rolle.
Derudover giver det også mulighed for at snakke om, at på et team får den enkelte spiller: 1) en aftalt rolle, som f.eks. højre back, 2) en ikke-aftalt rolle, som f.eks. den sjove, og 3) en selvvalgt rolle, som f.eks. den sociale.
Nu er der opsamling og fokus på den fremadrettede mentale træning. Brug tiden på at gennemgå øvelsen og snak med spillerne om, hvad de fik ud af opgaven. Derudover spørg spillerne om, hvorfor de tror, at du har valgt denne øvelse og hvad de kan bruge den til. Dette giver spillerne mulighed for at lave koblingen mellem øvelsen og de fremadrettede træninger og kamper.
1) Hvilke roller synes I, der mangler på teamet?
Få spillerne til at snakke 2 og 2 om hvilke roller der mangler på teamet. Derefter kan du spørge i plenum om, hvilke roller der mangler og hvad teamet skal arbejde med. I den sammenhæng kom nedenstående citat frem, da denne øvelse blev lavet i en fodboldklub.
“Vi mangler en i maskinerummet. En der bare arbejder hårdt, når vi er i modgang.” Citat fodboldspiller
2) Din rolle
Få hver spiller til at vælge en rolle, som de gerne vil have eller blive bedre til. Hver spiller skriver 3 særtegn ved denne rolle. Det kan være den hårdtarbejdende, den sociale eller lederen.
En spiller valgte f.eks. at arbejde med at lederrollen.
“Jeg har valgt at arbejde med lederrollen, når vi er bagud eller er presset. Vi har brug for en, som kan går forrest, for ellers falder vi sammen.” Citat fodboldspiller
3) Handlinger
Hver spiller skal skrive 2 handlinger ned, som de vil arbejde på i forhold til deres rolle.
Det kan være, at spilleren vil træne på at blive ved med at arbejde hårdt, selvom de er bagud.
Spilleren der havde valgt lederrollen, valgt at ville træne på følgende handlinger:
“Når vi er bagud, vil jeg give de andre klap på skulderen og komme med opmuntrende ord. Derudover vil jeg arbejde rigtigt hårdt. Jeg vil blive ved, selvom det er svært.” Citat fodbold spiller
Nu har I lavet forarbejdet. I har har arbejdet med en masse forskellige roller og udøverne har fået en konkrete roller, de skal arbejde på. Du har fundamentet, men det er først nu, den virkelige træning starter. Du kan f.eks. til hver træning eller kamp får spillerne til at skrive ned på en post-it, hvilken handling de gerne vil træne. Efter træning kan du få dem til at evaluere sig selv på en skala fra 1-10.
Du har også en vigtig rolle, når du giver feedback. Fremhæv oplevelser hvor du ser spilleren levede op til sin rolle.
Er du interesseret i at blive en endnu dygtigere træner, og få det mentale arbejde ind under huden, så du selv kan anvende det i din træning?
Så kig lige lidt nærmere på vores træneruddannelse i mentaltræning.
Mental Motion
Holte Midtpunkt 23. 3 sal
2840 Holte
kontakt@mentalmotion.dk
Tlf.: 61330467
© Copyright Mental Motion ApS · Danmark · CVR nr. 38752251