Foredrag til lærere:
Trivsel igennem relationskompetence og grænsesætning
Lærer:
Trivsel igennem relationskompetence og grænsesætning
Foredraget her er en forebyggende indsats mod stress og udbrændthed.
Vi lever i et accelereret samfund, hvor den evige søgen efter anerkendelse udefra har manifesteret sig i måden vi er i verden på. Det kan mærkes på den unge generation, hvor mange oplever uro og en grundfølelse af utilstrækkelighed. Og på samme måde kan det ses i en forældergeneration, der søger svar på alt, medbestemmelse og indflydelse i en grad så det kan virke hæmmende for arbejdet i skolerne.
Foredraget her er til alle jer derude i klasseværelserne, der hver dag skal navigere i samfundets krav om elevernes performance kombineret med nutidens krav om nærvær og omsorg for den enkelte. I er på hårdt arbejde, og I skal vide noget om hvordan I passer på jer selv.
Lærere der trives
skaber klassefællesskaber der trives
Kravene til lærergerningen har skiftet markant det sidste årti. Samarbejdet med børn, unge og forældre kræver andre metoder, ressourcer og tilgange end for blot 10 år siden. Det betyder at jobbet i dag i særdeleshed kræver at man ved noget om selvomsorg, grænsesætning og relationskompetence for at kunne trives.
Som lærer er du skolet i at danne relationer, og du ved alt om at tryghed og tillid er fundamentet for trivsel.
Foredraget vil komme med svar på: Hvordan du kan trives med ikke at kunne skabe kontakt til alle, fordi enkelte elever kræver det meste. Hvordan du kan håndtere krav om fagligt niveau samtidig med at du er nærværende? Og vigtigst:
Hvordan passer du på dig selv, når følelsen af utilstrækkelighed kan ramme?

JANNE R. MORTENSEN
Ekspert i Relationskompetence, Præstationspsykologi & Familieterapeut.
Jeg startede Mental Motion tilbage i 2010, og har siden siddet i +10.000 samtaler med unge og forældre, uddannet mange hundrede trænere, ledere og lærere, og holdt utallige foredrag. Altid med øget trivsel som mål.
Mine foredrag og kurser tager afsæt i de relationelle redskaber, der kan skabe den tryghed og dermed tillid, der skal til for at alle føler sig både hørt og set. Altså grundlaget for at vi som mennesker kan trives; at nogen forstår, ser og hører os. Jeg underviser i kommunikative kompetencer, forståelse for vores samtid, for relationer, for kulturen vi skaber og kombinerer det alt sammen med massevis af konkrete værktøjer, øvelser og dialoger.