-
Kategorier
- Atleter (42)
- Forældre (17)
- Mød en MM atlet (31)
- Team (4)
- Træner (28)
-
Seneste indlæg
Forskningen fortsætter med at interessere sig for motivation og ikke mindst hvordan vi fastholder de unge mennesker i den.
Et nyere publiceret studie fra Københavns Universitet har set på, hvad træneren kan gøre for at øge fastholdelsen af ungdomsspillere i en lang række forskellige sportsgrene.
Ikke overraskende har træningsmiljøet og træneren stor betydning for unges trivsel og fortsættelse i sporten.
Jeg har her kort skitseret nogle af de aktuelle fund:
1) Et mestrings- og opgavefokuseret miljø
Dette hentyder til et miljø, hvor der primært er fokus på udvikling, opgaver og processer. Som træner betyder det, at dit overordnede fokus er på at lære spillerne nye færdigheder – både individuelt og som hold. Du kan som træner gøre følgende:
2) Selvbestemmelse (autonomi)
Spillerne skal generelt føle, at det, de foretager sig, er meningsfuldt. Spillerne skal med andre ord føle, at de bidrager og oplever, at de får selvbestemmelse i den aktivitet de laver. Det gælder ikke hele tiden og altid, og det er heller ikke sådan, at de selv skal strukturere træningen. For dig som træner handler det her om at:
1) Ensidigt resultatfokus
Undersøgelsen påpeger, at demotivation og risikoen for at de unge falder fra i sporten kan sammenkædes med trænerens ensidige fokus på resultater. Typiske eksempler på denne adfærd er:
Det er vigtigt at påpege, at resultatorienteret træning kan have mange positive effekter (konkurrence kan være sjovt og humørfyldt), men problemet opstår, når det står alene. Derfor skal det kombineres med et sundt mestrings- og opgaveorienteret fokus.
2) Kontrollerende adfærd
Kontrollerende adfærd er en anden negativ indvirkning, som er sammenkædet med demotivation og risiko for frafald. Typiske eksempler på denne adfærd er:
Med andre ord konkluderer undersøgelsen generelt, at trivselsfremmende miljøer har et overordnet fokus på opgaveløsning, udvikling og indsats fremfor kun resultater. Det er et miljø, hvor spillerne bliver inddraget og får lov til at bidrage – et miljø, hvor træneren lytter for at forstå, i stedet for at lytte for at svare, samt taler med spillerne og ikke kun til dem.
Er du træner, og kunne du tænke dig at blive klogere på det mentale aspekt, kan du skrive dig op til vores uddannelse af trænere. Du kan læse mere om træneruddannelsen i sportspsykologi her:
Mental Motion
Holte Midtpunkt 23. 3 sal
2840 Holte
kontakt@mentalmotion.dk
Tlf.: 61330467
© Copyright Mental Motion ApS · Danmark · CVR nr. 38752251