I bruger rigtig meget tid sammen. Dig og dit barn. Fordi du er med på sidelinjen, så ofte du kan. Du har været med fra starten. Måske er det endda dig, der har introduceret dit barn til sporten? Måske fordi du selv har dyrket samme sport?
I har brugt utallige timer i haller, på baner og i bilen til og fra træning og konkurrence. I taler om sport omkring spisebordet, og rigtig meget i jeres liv er nøje planlagt efter, hvornår der ligger træning, er stævner eller konkurrencer.
I kender hinanden rigtig godt. I kender hinanden så godt, at I nærmest kan kommunikere igennem ansigtsudtryk og måden I bevæger jer på. I er helt utrolige til at aflæse hinanden. Du ved præcis, hvornår dit barn er oppe eller nede, skeptisk, kritisk, tilfreds eller utilfreds. Og dit barn ved formentlig det samme om dig.
Fordi du kender dit barn så godt, vil disse 3 tips til, hvordan I kan bruge mentaltræning til at styrke jeres relation, være nemme og yderst vigtige for dig. Disse 3 tips kan hjælpe dig med at støtte dit barns trivsel bedst muligt.
Dine følelser sidder udenpå og du ønsker, at dit barn skal lykkes. At alt det hårde slid skal betale sig. At dit barn får succes, og er glad. Du ønsker, at være den bedste støtte du kan være og at hjælpe så godt du kan.
Men har du spurgt dit barn direkte om, hvad han eller hun har brug for fra dig lige efter en præstation?
Har I haft den snak – sådan helt konkret? Nogle gange er det nemlig sådan, at det du tænker, dit barn har brug for, slet ikke er det, dit barn faktisk har brug for.
Det er en afgørende snak at tage, da I her bliver meget tydelige i forhold til at optimere rammerne i forbindelse med en konkurrencesituation, hvor der er pres på. Det er første skridt i at lave sikre dit barns trivsel.
Efter en præstation, køreturen på vej hjem i bilen, eller snakken omkring spisebordet kan ofte komme til at handle om dit barns præstation og hvad der skal arbejdes på eller optimeres. Og ja, du har mere livserfaring og måske endda også årevis lang erfaring indenfor samme sportsgren, så du ved en hel masse, der sikkert kan hjælpe dit barn.
Men har dit barn givet udtryk for at ville evaluere med dig? Har du spurgt?
Har I sat rammer for, hvordan evalueringen skal foregå? Hvem der taler først? Hvad der lægges vægt på i en evaluering? Hvor lang tid den skal tage?
Dit barn skal være med på ideen om at evaluere med dig. I skal være enige om formen. Ellers er det luft lige ind igennem det ene øre og ud igennem det andet. Og dermed spild af tid.
Bliv helt klar på hvad jeres evalueringsrutine er, og om der skal være en. Det er andet skridt i at støtte bedst muligt op om dit barns trivsel.
Altså sådan rigtigt på egne ben. På det tidspunkt er det klart en fordel, hvis dit barn har været vant til at tage vare på sig selv, så du ikke skal gå og være nervøs for, om han eller hun nu også kan klare opgaven.
Sæt derfor allerede nu nogle krav til dit barn om, at de selv ringer træneren op, selv finder ud af, hvornår kampen spilles og hvor, selv pakker tasken, selv husker udstyr, selv sørger for at være klar til tiden, selv smider det sure tøj til vask, osv.
De kan godt. Det kan de faktisk. De er bare kloge nok til at lade være, hvis en anden alligevel gør det.
Vis dit barn tillid til at du tror på dem. Du tror på, at de selv magter opgaven. Du tror på, at de har modet til at klare sig selv. Vær stolt af dem når de selv har styr på tingene. Sig det højt. Vis det. Det er tredje skridt i at støtte dit barns trivsel.
Du får et barn, der er modig og tør at tage ansvar for sig selv.
God fornøjelse 🙂
Er du nysgerrig på at lære mere om, hvordan du støtter dit barn bedst muligt? Så tilmeld dig vores gratis online site Sidelinjen, hvor du kan finde mange flere artikler, podcasts og foredrag om emnet.
Mental Motion
Holte Midtpunkt 23. 3 sal
2840 Holte
kontakt@mentalmotion.dk
Tlf.: 61330467
© Copyright Mental Motion ApS · Danmark · CVR nr. 38752251