Foredrag: Fra pres til overskud
- fundamentet for lærertrivsel
Et forebyggende indspark mod stress og udbrændthed i lærergerningen.
Find Balancen som Lærer
Vi lever i et accelereret samfund, hvor både unge og voksne konstant møder krav om at præstere, og hvor anerkendelse ofte søges udefra. Det mærkes tydeligt i skolen:
- Eleverne oplever uro og utilstrækkelighed.
- Forældrene stiller stigende krav om indflydelse og medbestemmelse.
- Lærerne står i krydspresset mellem faglige resultater, trivsel og omsorg.
Budskabet er enkelt
Det handler om at finde balancen for at stå stærkt som lærer i dag med både hjerte og ryggrad.
Dette foredrag giver jer en faglig og personlig vitaminindsprøjtning til arbejdet i klasseværelset med refleksion, værktøjer og en humoristisk tilgang, der skaber energi til at passe på både jer selv og jeres elever.
Hvorfor dette foredrag?
Som lærer er du trænet i relationsarbejde, og du ved, at tryghed og tillid er fundamentet for trivsel. Men nutidens virkelighed stiller nye krav. Det er ikke længere nok at mestre det faglige og det pædagogiske. Du skal også mestre selvomsorg, grænsesætning og relationskompetence – for at kunne lykkes og holde til jobbet på den lange bane.

JANNE R. MORTENSEN
Ekspert i Relationskompetence, Præstationspsykologi & Familie og psykoterapeut.
Jeg startede Mental Motion tilbage i 2010, og har siden siddet i +10.000 samtaler med unge og forældre, uddannet mange hundrede trænere, ledere og lærere, og holdt utallige foredrag. Altid med øget trivsel som mål.
Mine foredrag og kurser tager afsæt i de relationelle redskaber, der kan skabe den tryghed og dermed tillid, der skal til for at alle føler sig både hørt og set. Altså grundlaget for at vi som mennesker kan trives; at nogen forstår, ser og hører os. Jeg underviser i kommunikative kompetencer, forståelse for vores samtid, for relationer, for kulturen vi skaber og kombinerer det alt sammen med massevis af konkrete værktøjer, øvelser og dialoger.
Ræk ud, og sammen kan vi rammesætte et foredrag der tager udgangspunkt i lige præcis jeres situation.
Giv mig 90 min. – og jeg giver jer:
- Inspiration til, hvordan I kan trives med ikke at nå alle elever lige meget – uden dårlig samvittighed.
- Konkrete greb til at balancere faglige krav med nærvær i hverdagen.
- Indsigt i, hvordan du beskytter dig selv mod følelsen af utilstrækkelighed og finder styrke i dit professionelle fundament.
- Greb til at stå stærkt overfor markante forældre og børn der fylder meget.
